Manažéri a duševné zdravie: Keď ten, kto nesie tím, už nevládze

Výkon, tlak a samota na vrchole: realita manažérskej pozície
Dôvody, prečo ľudia na manažérskej pozícii cítia tlak a samotu, vyplývajú zo samotnej podstaty ich pozície. Manažérske pozície, zvlášť vo vrcholovom manažmente, vytvárajú prirodzený odstup od podriadených. Manažéri by mali byť svojim tímom nablízku, ale zároveň si udržiavať odstup.
Ďalej je tu samota a tlak pri rozhodovaní: Manažéri sú často tí, ktorí musia prijímať ťažké rozhodnutia, niekedy pod veľkým tlakom a s obmedzenými informáciami. Zodpovednosť za tieto rozhodnutia a ich následky leží na nich.
Manažérske pozície sú často spojené s vysokým pracovným nasadením, časovým tlakom a stresom. Niekedy to vedie k zanedbávaniu osobných vzťahov a rodiny, čo ešte viac prehlbuje pocit samoty.
Kedy sa stres mení na vyhorenie (a ako to rozpoznať)
Stres sa mení na vyhorenie vtedy, keď ho zažívame ako dlhodobý, neustále vysoký, bez dostatočnej regenerácie a keď vyčerpávame svoju vnútornú energiu bez toho, že by sme ju dopĺňali.
Hranica, kedy dlhodobý stres prejde do syndrómu vyhorenia je ťažko uchopiteľná. No možno ju poznať napr. v týchto dimenziách:
Emocionalita – v strese cítime celú škálu emócií; pri vyhorení máme akoby „vypálené“ aj emócie.
Motivácia – určitá miera stresu je motivujúca; vo vyhorení sa motivácia hľadá veľmi ťažko.
Avšak treba si uvedomiť že syndróm vyhorenia môže nastať aj bez dlhodobého stresu. Vyhorenie nemusí byť výsledkom toho, čo nazývame stres, ale často prichádza nenápadne — ako dôsledok nerovnováhy, emocionálneho vyčerpania a dlhodobého zanedbávania vlastných potrieb. Vždy ide o nejakú formu chronického psychického vyčerpávania, aj keď si ju človek nemusí uvedomovať ako „stres“.
Kultúra „tvrdého lídra“ a jej dosahy na psychiku
Ako napovedá už názov, kultúra tvrdého lídra je druh organizačnej kultúru, pri ktorej sa kladie dôraz na silného, dominantného a prísneho vedúceho. Typické pre túto kultúru je centralizovaná autorita a riadenie.
Dosahy na psychiku, na strane lídra, môžu byť napr. také, že vedúci má tendenciu kontrolovať každý detail a málo dôveruje schopnostiam svojich podriadených. To môže viesť k mikromanažmentu a následne k jeho vyčerpaniu.
Na strane zamestnancov takáto kultúra môže viesť taktiež k vyčerpaniu a vyhoreniu, stresu a nedostatku spätnej väzby zdola, keďže zamestnanci sa nemusia cítiť komfortne vyjadrovať odlišné názory. Môžu sa tiež vytvárať bariéry pre dôveru a otvorenú komunikáciu.
Možno ešte zdôrazniť jednu jej výhodu, a síce že tento štýl riadenia býva prínosný v rámci krízového manažmentu (rýchle rozhodnutia, jasná štruktúra a kompetencie, zameranie na krátkodobé ciele a výsledky).
Tiché bremeno: preberanie zodpovednosti za všetkých
Preberanie zodpovednosti za iných je slepá ulička. Podriadených alebo kolegov to učí, že nemusia byť zodpovední a angažovaní. Vás to stojí veľa energie a frustrácie. Zaujímavé je uvedomiť si, že „dvojička“ zodpovednosti je sloboda. Tieto dve kvality by mali byť prítomné vždy spolu a v rovnováhe. Otázka teda znie: Ak mám príliš veľa zodpovednosti, kde je môj priestor slobody? Alebo aj opačne: Ak má niekto príliš veľa slobody, ako to vyvážiť zodpovednosťou?
S preberaním zodpovednosti za iných súvisia témy ako mikromanažment, perfekcionizmus, vnútorná neistota a podobne. Čo sú zaujímavé témy do osobnej terapie.
Praktické tipy na psychohygienu pre manažérov
Povedať „oddychujte a zvoľnite tempo“ by bolo príliš jednoduché. Keby to bolo jednoduché, už dávno to robíte. Môže byť pre vás inšpirujúci tento iný uhol pohľadu:
Berte oddych ako určitý typ výkonu. Vysvetlime si to na prirovnaní k vrcholovému športu. Aj vrcholoví športovci striedajú obdobia výkonu s obdobím regenerácie. Ak by nemali regeneráciu, hrozia im napríklad zranenia. To, že oddychujú, ich pripravuje na ďalší výkon. A podobne aj to aj v práci. Potrebujeme striedať výkon s regeneráciou.
Čím extrémnejšie pracujete, tým extrémnejšie regenerujte. Niekedy sa pracujúci ľudia čudujú, ako to, že sú neustále unavení a nervózni, veď športujú, meditujú aj chodia na dovolenky. Lenže dôležitý je pomer výkonu a oddychu. Dve hodiny bicyklovania nevyvážia 5 dní v napätí. Keď dáte na misky váh svoj pracovný výkon a regeneráciu, sú vyvážené?
Pri regenerácii činnosť opačnej kvality. Pri hľadaní svojho priestoru na oddych stojí za zamyslenie, aby bol oddych opakom vašej práce. Napríklad, ak pracujete veľa za počítačom, oddych nie je pozeranie filmov a hranie hier (pretože je to opäť aktivita na monitore). Alebo ak počas práce veľa chodíte, oddych by mal byť v tomto prípade činnosť, kde sa zastavíte. Alebo ak „pracujete hlavou“ regenerácia je činnosť, kde si myslenie oddýchne.
Ako môžu firmy podporiť manažérov
V mnoých firmách existujú mechanizmy pre podporu manažérov. Nesmierne ťažké býva pre manažérov požiadať o pomoc v rámci firmy (napr. na oddelení ľudských zdrojov). Náročné je to napríklad preto, že s ich pozíciou sa spája očakávanie toho, že oni sú tí, čo zvládajú, rozhodujú a majú veci pevne v rukách. Riešením môžu byť externé školenia alebo psychológ. Je dôležité, aby to bolo dlhodobé vzdelávanie, nie nárazové/jednodňové školenia. V prípade spolupráce so psychológom je to tiež dlhodobá práca na dôležitých témach.
⎯
Dôležité upozornenie:
Tento text nenahrádza odbornú literatúru ani rady lekára alebo terapeuta. Informácie v ňom obsiahnuté sú zovšeobecnené a nemusia sa vzťahovať na každého. Ak máte akékoľvek otázky týkajúce sa vášho zdravia, obráťte sa na jedného z našich psychológov.
V texte používame prevažne mužský rod pre zjednodušenie a plynulosť vyjadrovania. Všetky označenia sú však myslené inkluzívne a vzťahujú sa na všetky osoby bez ohľadu na rod. 💙