Aké druhy komunikácie rozlišujeme, a ako efektívne komunikovať

Aké sú hlavné funkcie komunikácie?
- Informačná funkcia – odovzdanie informácií, ktoré sú jasne a zrozumiteľne naformulované.
- Expresívna funkcia – vyjadrenie emócií, alebo pocitov, ktoré prežívame.
- Motivačná funkcia – s cieľom motivovať druhého k činnosti.
- Riadiaca funkcia - slúži na usmernenie správania iných osôb.
- Kontaktná funkcia- slúži na nadväzovanie, udržovanie a ukončovanie kontaktu. Napríklad, overujeme si, či nás druhý človek počuje, alebo či správne rozumie tomu, čo mu hovoríme.
- Estetická funkcia – využíva sa pri umeleckých prejavoch, napríklad počas divadelného prestavenia.
- Metajazyková funkcia- slúži na rozoberanie významu slov, napríklad, keď sa zamýšľame čo znamenajú určité slová.
Aké druhy komunikácie rozlišujeme?
1 . Podľa spôsobu vyjadrovania:
Verbálna – prebieha pomocou slov a delí sa na písomnú a ústnu.
Neverbálna – prebieha pomocou výrazov tváre a tela (gestá, mimika, postoj tela, očný kontakt, intonácia hlasu, dotyky, vzdialenosť medzi ľuďmi).
2. Podľa formálnosti:
Formálna – teda oficiálna komunikácia, ktorá prebieha vo verejnom alebo pracovnom priestore, pričom používa spisovný jazyk a dodržiava formálne pravidlá.
Nefromálna – zahŕňa neformálne výrazy, prípadne dialekty, alebo slangové slová. Odohráva sa v súkromnom prostredí.
3. Podľa smeru prenosu informácií:
Jednosmerná komunikácia - informácia putuje od odosielateľa ku prijímateľovi, bez spätnej väzby.
Dvojsmerná komunikácia – zahŕňa spätnú väzbu medzi účastníkmi rozhovoru.
4. Podľa účasti:
Monologická komunikácia- jedna osoba hovorí a druhá je poslucháčom. Teda nedochádza ku priamej interakcii medzi účastníkmi.
Dialogická komunikácia – prebieha medzi dvoma, alebo viacerými osobami, zahŕňa spätnú väzbu, aj interakciu medzi komunikujúcimi.
5. Podľa psychologického prístupu:
Asertívna komunikácia – pri nej osoba vyjadruje vlastné názory a potreby s ohľadom a rešpektom k druhým.
Pasívna komunikácia – osoba potláča svoje potreby, ustupuje v prospech druhých.
Agresívna komunikácia – osoba presadzuje vlastné potreby na úkor druhých, často používa aj formy nátlaku.
Verbálna verzus neverbálna komunikácia
Rozdiel medzi verbálnou a neverbálnou komunikáciou je najmä v spôsobe vyjadrenia. Teda verbálna komunikácia používa slová a neverbálna komunikácia využíva fyzické a zmyslové prejavy. Keď sa zameriame na výhody, verbálna komunikácia je presnejšia, jasnejšia. Neverbálna komunikácia nie je taká presná, ale je veľmi dôležitá. Prostredníctvom nej ľudia vyjadrujú svoje emócie a postoje. V bežnej komunikácií, spájame obidve.
Aké sú základné zásady efektívnej komunikácie?
Medzi hlavné zásady efektívnej komunikácie patrí:
- Jasné, stručné, výstižné a zrozumiteľné vyjadrovanie sa.
- Zohľadnenie osoby, s ktorou sa rozprávame ( jeho veku, úrovni vedomostí, kultúry).
- Sledovanie spätnej väzby a empatia k poslucháčovi (či osoba porozumela tomu čo hovoríme).
- Používanie vhodnej neverbálnej komunikácie.
- Aktívne počúvanie spolu s vyjadrením záujmu a overovaním si informácií, pokiaľ im dostatočne nerozumieme.
- Otvorenosť a úprimnosť v kontakte s druhými.
Ako efektívna komunikácia ovplyvňuje naše vzťahy?
Efektívna komunikácia je nie len o vyjadrovaní našich potrieb, myšlienok, postojov, ale aj o pozornom a aktívnom počúvaní, o pochopení druhého. Prostredníctvom nej udržiavame kontakt s druhými ľuďmi a budujeme dôverné vzťahy a blízkosť. Úprimný záujem o druhého, rešpekt a zdieľanie svojich pocitov, môže pomôcť predchádzaniu konfliktom a hádkam v medziľudských vzťahoch. Aj keď sa u ľudí objaví nezhoda, prostredníctvom vzájomnej interakcie ju môžu vyriešiť konštruktívne. Sú to interakcie, v ktorých druhého skutočne vnímame, aktívne počúvame, prejavujeme mu rešpekt. Tento kontakt a emocionálne spojenie vytvára pocit prijatia a porozumenia. Efektívna komunikácia nie je len spôsob odovzdávania informácií, ale aj spôsob vytvárania a udržiavania vzťahov.
Prečo je komunikácia kľúčová pre úspech v osobnom a pracovnom živote?
V osobnom živote prostredníctvom komunikácie upevňujeme vzťahy. Môžeme sa cítiť, že nás ľudia chápu, prijímajú a vypočujú. Vďaka čomu môžeme cítiť emocionálne spojenie s druhými.
V pracovnom živote je komunikácia nevyhnutným nástrojom pre spoluprácu, pochopenie a naplnenie pracovných zadaní a úspešne vedenie tímu a dosahovanie pracovných cieľov. Zamestnávatelia, ktorí ovládajú základy efektívnej komunikácie, dokážu zadávať úlohy, motivovať kolegov, jednoduchšie dosahovať ciele, vedia inšpirovať a nadchnúť zamestnancov a riešiť problémy vhodným spôsobom. Podobne aj zamestnanec, ktorý má osvojené komunikačné zručnosti, dokáže si získať dôveru v rámci tímu, čo zvyšuje jeho profesionálny rešpekt.
Ako komunikácia ovplyvňuje naše mentálne zdravie?
- Prostredníctvom komunikácie dokážeme znížiť aktuálnu hladinu stresu a úzkosti, lebo schopnosť vyjadriť emócie a svoje potreby prostredníctvom slov pomáha predchádzať vnútornému napätiu.
- Otvorená a úprimná komunikácia posilňuje medziľudské vzťahy.
- Efektívna komunikácia nám umožňuje včasné rozpoznanie a riešenie psychických ťažkostí a lepšie porozumenie sebe samému.
Aký je vplyv technológií na našu schopnosť komunikovať?
- Mladí ľudia môžu uprednostňovať písanú komunikáciu pred osobným rozhovorom, čím môže klesať ich schopnosť interpretovať neverbálnu komunikáciu.
- Výskum (Bye at al. 2024) poukazuje na to, že nadmerné používanie sociálnych médií vedie k narušeniu schopností viesť autentický rozhovor u mladých ľudí (vzorku tvorili ľudia vo veku 13-25 rokov).
- Keďže komunikácia prostredníctvom digitálnych zariadení je často stručná, rýchla a nie je tak hlboká ako osobná komunikácia, môže to spôsobovať častejšie nedorozumenia medzi ľuďmi, chybnú interpretáciu a vznik konfliktov.
- Na druhej strane digitálne technológie umožňujú ľuďom byť v kontakte napriek veľkej vzdialenosti.
- Časté písanie môže zlepšiť schopnosť vyjadrovať myšlienky písanou formou.
Ako zlepšiť svoje komunikačné zručnosti?
- Vnímaj slová a zároveň aj neverbálnu komunikáciu osoby s ktorou sa rozprávaš.
- Hovor jasne a zrozumiteľne, formuluj jednoduchšie vety.
- Buď empatický, snaž sa pochopiť druhú stranu.
- V reči vyjadruj svoje vlastné postoje, emócie a názory, teda vyjadruj sa pomocou „ JA výrokov“ a vyhni sa obviňovaniu druhých.
- Keď sa necítiš dobre v komunikácií s druhými, oslov to cez vlastné prežívanie.
- Neprerušuj druhých, keď rozprávajú.
Dôležitosť aktívneho počúvania v komunikácii
Aktívne počúvanie neznamená len byť ticho a nechať priestor druhému, ale tvorí základ porozumenia medzi ľuďmi, lebo dávame človeku plnú pozornosť. Plná pozornosť znamená aj to, že vnímame jeho emócie, význam slov, tón hlasu, mimiku a reč tela. Dávame najavo, že si druhého vážime, že nám záleží na jeho postojoch, názoroch a pohľadoch na svet. A zároveň vďaka aktívnemu počúvaniu budujeme medzi sebou dôveru, prehlbujeme vzťahy, preto je táto zručnosť nesmierne dôležitá.
Aké sú najčastejšie komunikačné chyby, a ako sa im vyhnúť?
- Nejasné vyjadrovanie sa – skús sa vyjadriť stručne a priamo.
- Vyhýbanie sa očnému kontaktu – udržuj očný kontakt, prirodzeným spôsobom.
- Nevhodné ventilovanie emócií počas rozhovoru – vedomé dýchanie, uzemňovacie techniky, pravidelná práca s emóciami.
- Dávanie nevyžiadaných rád- vopred sa opýtaj, či dotyčný stojí o radu, alebo či potrebuje iba vypočuť.
- Ignorovanie neverbálnej komunikácie- sleduj neverbálne signály, ak uvidíš nezrovnalosť medzi slovami a výrazmi tváre, over si to.
Čo sú komunikačné bariéry a ako ich prekonať?
Komunikačné bariéry sú prekážky, ktoré bránia porozumeniu v komunikácií.
Najčastejšie sú:
- Predpoklady a domnienky – myslíme si, že vieme čo chce druhý povedať, ale nepočúvame ho naozaj. Uvedenej chybe sa dá vyhnúť overovaním si informácií a počúvaním dokonca.
- Jazykové bariéry – odborné výrazy, slang, nepochopenie významu. Prekonať ich môžeme použitím jednoduchého jazyka, vysvetlením pojmov a celkovým prispôsobením sa úrovne poslucháča.
- Fyzické bariéry – hluk, vzdialenosť medzi ľuďmi. Riešením je zvoliť si vhodné miesto alebo presunúť rozhovor do prostredia, kde sa lepšie počujeme.
- Nedostatok pozornosti, unikanie k telefónu alebo k vlastným myšlienkam. Tejto chybe sa dá vyhnúť plnou a vedomou prítomnosťou, očným kontaktom a odložením telefónu.
- Kultúrne a sociálne bariéry – iné hodnoty a normy. Tieto bariéry môžeme prekonať prostredníctvom informovania sa o danej kultúre, ich zvyklostiach.
⎯
Dôležité upozornenie:
Tento text nenahrádza odbornú literatúru ani rady lekára alebo terapeuta. Informácie v ňom obsiahnuté sú zovšeobecnené a nemusia sa vzťahovať na každého. Ak máte akékoľvek otázky týkajúce sa vášho zdravia, obráťte sa na jedného z našich psychológov.